Rhodos – leie av bil

Ved Rhodosbesøket i september hadde vi bestemt oss for å leie bil i tre dager, og det gjorde vi på den mest bekvemme måten – gjennom bilutleierepresentanten som hver dag var på hotellet noen timer morgen og kveld. Jeg har liten erfaring med leie av bil, men syntes prisen var grei, forsikring og fri kjørelengde var inkludert, så jeg syntes ikke det var bryet verdt å undersøke andre firmaer og sammenligne priser og betingelser. Jeg stilte for sikkerhets skyld noen spørsmål om hva forsikringen dekket. Da jeg nevnte tyveri av bilen, ble utleieren nesten sur – «det snakker vi ikke om, tyveri forekommer ikke på Rhodos». Etter å ha kjørt rundt på øya i tre dager forsto jeg hva han mente. Hvor rømmer du og gjemmer deg med en stjålet bil på en øy i Middelhavet?

Bilen vi leide ga meg virkelig flashback til min første og eneste virkelig store kjærlighet til en bil – Morris Mini’en jeg kjøpte i 1971 – splunkende ny til den nette pris av 17 000 kroner. Dette var riktignok en knøttliten Skoda, men utstyrsmessig var den veldig lik «hundkojan» fra -71: Ratt, tre pedaler, gearstang, speedometer, turteller, bensinmåler, håndbrekk og sigarettenner – that’s it. Det eneste Skodaen hadde i tillegg – takk og lov – var AC.

Vi lo litt av bilen da vi tok den i bruk. Men etter hvert fant vi ut at dette var den helt riktige bilen å kjøre rundt i. Hovedveien på vestkysten er supersmal et par steder der den går gjennom små landsbyer. Da vi kom tilbake til parkeringsplassen etter å ha besøkt Lindos, var vi helt innestengt av andre biler. Takket være bilstørrelsen og den gode sjåføren (ikke meg!) klarte vi med mye strev og møye å lirke oss ut igjen. Vi så hundrevis av leiebiler i løpet av ferien. Mange ulike merker, men nesten alle var av ministørrelse.

Vi kjørte et par av innlandsveiene, og fikk se at Rhodos er mer enn hav og strender.

rhodos_fjell

En rask tur innom Lindos. Vi gikk ikke opp på Akropolis denne gangen, ettersom vi har vært der før.

lindos_september

Lindos er oversvømt av turister, men stikker man inn i sidegatene finner man fred og ro i de trange gatene.

lindos_gate

lindos_kirke

Souvenirbutikker finnes det mange av i hovedgata.

lindos_butikk

Vi unnet oss litt å spise og drikke før vi dro videre. Ikke noe å si på utsikten fra den lille kafeen.

lindos_kafeutsikt

Hver kveld så vi bilutleieren og hans medarbeider som ryddet, støvsuget og vasket utleiebilene som var levert etter en eller flere dagers utleie. Da vi leverte bilnøklene etter tre dager hadde de allerede inspisert bilen «vår», og var helt i ekstase over at den var like fin, ryddig og ren som da vi overtok den tre dager tidligere. Maken hadde de sjelden opplevd. Trodde det var en selvfølge?

2 tanker på “Rhodos – leie av bil”

  1. Vad trevligt att läsa om er biltur och hyra av bil på Rhodos. Rhodos är en ö jag besökt många gånger i livet men nu är det nog 10 år sedan jag var där.
    Väldigt fina bilder och Lindos är vackert och särskilt om man tar sig utanför turistområdena.
    Er biluthyrare var ju väldigt trevlig och allt fungerade bra, men dett aär man inte direkt van vid när man hyr bil.
    Tusen tack för turen.

    Lik

    1. Jeg ligger ca 50 år etter andre på min alder når det gjelder reiser 🙂
      For meg er Rhodos relativt nytt og spennende. Og ettersom jeg ikke har tålmodighet til sol og bad en hel dag, var det ypperlig å leie bil.
      Veldig koselig at du titter innom bloggen min i blant og legger igjen en kommentar!
      Klem, Kari

      Lik

Legg igjen en kommentar

